نادری-تاصیکو

اولین گام تاصیکو در جهت هوشمندسازی معادن و صنعت کشور

اولین گام تاصیکو در جهت هوشمندسازی معادن و صنعت کشور

فولادترند: اولین گام هوشمندسازی صنعت معدن کشور در هلدینگ صدر تامین (تاصیکو)، هلدینگ‌ معدنی گروه شستا، برداشته شد.

در جلسه‌ای با حضور امیرحسین نادری، مدیرعامل، معاونین و مدیران ارشد هلدینگ صدر تامین، نمایندگان شرکت رایتل و شرکت‌های تابعه هلدینگ صدرتامین، بحث و تبادل نظر درباره هوشمندسازی شرکت‌های زیرمجموعه تاصیکو انجام شد.
در این جلسه، هر یک از شرکت‌های گروه تاصیکو نیازهای خود را در حوزه‌های مختلف هوشمندسازی مطرح کردند و همزمان با مقایسه استانداردهای شرکت‌های برتر دنیا در زمینه تجهیزات کنترلی معادن، به بررسی امکانات و تجهیزات هوشمندسازی‌شده در معادن زغالسنگ پروده طبس، به‌عنوان اولین بهره‌بردار مکانیزه معادن زغالسنگ کشور، پرداخته شد. هدف این مقایسه، رسیدن به الگویی با استانداردهای سخت‌گیرانه و بین‌المللی بود.
در ادامه، شرکت توسعه معادن پارس تأمین، به‌عنوان بازوی اجرایی تاصیکو در حوزه معادن و پروژه‌های ساخت کارخانه‌های طلا و نقره، نیازهای خود را در حوزه هوشمندسازی شامل حمل و نقل هوشمند، رصد بازار و کشف قیمت بهینه محصول طلا با استفاده از هوش مصنوعی، بیان کرد. شرکت‌های خاک‌چینی ایران، کاشی و سرامیک سعدی و لعابیران نیز در این جلسه حضور داشتند و نیازهای این شرکت‌ها در حوزه کاهش مصرف انرژی، هوشمند‌سازی انتقال مواد در کارخانجات، استفاده از هوش مصنوعی در کنترل دمای بهینه کوره‌ها مطرح گردید.
امیرحسین نادری، مدیرعامل هلدینگ صدرتامین، ضمن تسلیت به مناسبت حادثه معدن معدنجو و شهادت سید مقاومت شهید سیدحسن نصرالله، از حادثه پیش‌آمده ابراز تأسف کرد و از تمامی پرسنل زغال‌سنگ پروده طبس که با دانش و تجربه خود به کمک حادثه‌دیدگان این واقعه شتافتند و از افزایش تلفات جانی جلوگیری کردند، قدردانی نمود. وی بر اهمیت آموزش، به‌ویژه در معادن زغال‌سنگ، تأکید کرد و آن را یکی از اولویت‌های اصلی صنعت دانست.
نادری افزود: نیاز امروز ما ایجاد مراکز آموزش هوشمند است، چرا که روش‌های معمول آموزشی دیگر پاسخگوی نیازهای فعلی نیستند.
وی همچنین به سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرو حادثه معدنجوی طبس و اینکه تنها معادن مکانیزه کشور (کزغال) ذیل مجموعه تاصیکو است اشاره کرد و اظهار داشت: لازم است در آینده نزدیک، برای توسعه صنعت معدن با محوریت مکانیزاسیون و هوشمندسازی معادن زغالسنگ کشور، تمام تلاش خود را برای انتقال تجربیاتمان به حوزه‌های مرتبط انجام دهیم.
مدیرعامل هلدینگ صدرتامین تأکید کرد: در آینده با توجه به توسعه گروه زغال در این هلدینگ باید هزاران نفر از نیروی کار صنعت زغال‌سنگ کشور آموزش‌های پیشرفته با استانداردهای بالا دریافت کنند. استفاده از هوشمندسازی باید به شکلی باشد که دیگر شاهد حوادثی از جنس حادثه معدنجو نباشیم، و این اقدام یکی از اولویت‌های اساسی ماست.
نادری ادامه داد: استفاده از سیستم‌های کنترلی و مانیتورینگ هوشمند، پایش آنلاین و لحظه‌ای کلیه پارامترهای مؤثر و وضعیت جسمانی کارکنان معدن، که هم‌اکنون در معادن زغال‌سنگ پروده طبس اجرا شده است، ضمن ارتقا با تکنولوژی روز باید به‌عنوان الگویی برای مکانیزه کردن سایر معادن زغال‌سنگ کشور پیاده‌سازی شود تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری کرده و ایمنی معدن‌کاران تضمین شود.
وی یکی از دلایل فقدان پیشرفت صنعت و معدن کشور نسبت به کشورهای پیشرفته را افزایش قیمت تمام‌شده ناشی از حضور واسطه‌ها دانست و افزود: بومی‌سازی تکنولوژی‌ها و تسرّی هوشمندسازی به سایر معادن، از راه‌های کاهش قیمت تمام‌شده و کاهش ارزبری در این صنعت است. هوشمندسازی معادن می‌تواند به کاهش خسارات جانی و مالی، کاهش هدررفت انرژی در شرایط ناترازی انرژی کشور، کاهش خروج ارز و افزایش بهره‌وری مالی منجر شود.
این جلسه در راستای همکاری شرکت رایتل با شرکت‌سرمایه‌گذاری صدرتامین بعنوان هلدینگ‌های گروه شستا و در راستای هوشمند سازی زیرساخت‌های صنعتی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هوشمندسازی و هوش مصنوعی صنعتی برای دستیابی به افزایش ایمنی و همچنین افزایش بهره‌وری برگزار شده است.

منبع: معدن۲۴

فولادترند
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x