صادرات فولاد در سال 1402

صادرات شرکت‌های بورسی به ۳۶.۴ هزار میلیارد تومان رسید/ “فولاد” در صدر

صادرات شرکت‌های فعال بورسی در دی‌ ماه با رشد ۳۸ درصدی نسبت به به مدت مشابه قبل به ۳۶.۴ هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش پایگاه خبری فولاد ترند به نقل از بورس پرس، صادرات شرکت‌های فعال در بازار سرمایه طی دی‌ ماه با رشد ۳۸ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل به ۳۶.۴ هزار میلیارد تومان رسید.

بر اساس این گزارش، شرکت‌ فولاد مبارکه با ثبت رکورد ۲.۹ هزار میلیارد تومان به تنهایی ۸ درصد از صادرات شرکت‌های بازار سرمایه را انجام داد و در صدر ایستاد.

پس از فولاد مبارکه، دو پتروشیمی نوری و پارس با صادرات ۲.۶ و ۲.۱ هزار میلیارد تومانی در رتبه‌های دوم و سوم ایستادند. ذوب‌ آهن هم با صادرات ۲ میلیارد تومانی در رتبه چهارم قرار گرفت. همچنین پتروشیمی های مارون، زاگرس، آریاساسول، نفت سپاهان، پتروشیمی خارک و امیر کبیر در جایگاه پنجم تا دهم ایستادند.

مجموع صادرات ۱۳ شرکت برتر شامل ۱۰ شرکت پتروشیمی و ۳ شرکت فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و آلومینیوم ایران ۲۲.۱ هزار میلیارد تومان معادل بیش از ۶۰ درصد صادرات دی‌ماه کل بازار سرمایه است. صادرات پتروشیمی‌ها برابر با ۱۴.۹ هزار میلیارد تومان یعنی ۴۱ درصد از کل صادرات شرکت‌های بورسی بود.

سهم صادرات فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و آلومینیوم ایران به عنوان نمایندگان گروه فلزات اساسی نیز ۵.۹ هزار میلیارد تومان و بیش از ۱۶ درصد از سهم کل صادرات شرکت‌های بورسی است. رشد صادرات در گروه فلزات اساسی در حالی اتفاق می‌افتد که در سال جاری با مشکلات ریز و درشت بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

کاهش قیمت محصولات صادراتی، سرریز تولیدات فولاد چین در بازارهای جهانی، زیر فروشی فولادسازان روس و چین برای ایجاد سهم بازار بیشتر و در ماه‌های گذشته نیز موج جدید تنش‌ها در خاورمیانه از بزرگترین مشکلات گروه فلزات اساسی در ماه‌های گذشته بودند با این حال تولیدکنندگان این گروه بخصوص فولاد مبارکه رکورد قابل قبولی به ثبت رساندند.

فولادترند
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x