کوره قوس الکتریکی EAF

تاثیر بسته جدید ارزی بر فولادی‌های بورس

کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «صدای بورس»تشریح کرد:

تاثیر بسته جدید ارزی بر فولادی‌های بورس

کارشناس بازار سرمایه تاثیر حمایت ارزی دولت بر فولادی‌های بورس را تشریح کرد.
حسین خواجوئی در گفت و گو با «صدای بورس» در رابطه تغییر ارز فولادی از نرخ دولتی به قیمت کوتاژ و تاثیر آن بر صنعت فولاد گفت: دستورالعمل جدید بانک مرکزی دارای ابهاماتی است ، در این نامه گفته شده که می توانند شرکت های فولادی ارز را برای واردات کالای های مورد نیاز خود یا صنایع هم گروه استفاده کنند، اما امکان فروش ارز را به نرخ بازار ازاد ندارند .

وی ادامه داد: در رابطه با این موضوع بالغ بر یک سال است که انجمن فولاد با بانک مرکزی جلسات متعددی داشته است، این انجمن اعلام کرده در کشور مازاد آهن وجود دارد و اجازه صادرات از بانک مرکزی خواسته تا بتواند با این اقدام برای کشور ارز آوری کنند ،اما بانک مرکزی اجازه و مجوز صادرات را نداده است.

کارشناس بازار سرمایه، گفت: با فرض اینکه نرخ ارز آزاد برای این صنعت تایید می شود بر صنایع فولادی از جمله فولاد مبارکه اصفهان تاثیری ندارد چرا که ۹۰ درصد فروش این شرکت به صورت داخلی است.

وی اظهار داشت: این مازاد تولید را به طور ویژه ای در گندله آهن شاهده هستیم به دلیل مشکل کمبود گاز، تولیدات آهن اسفنجی در فصل زمستان کاهش می یابد و سبب مازاد تولید و عرضه در گندله آهن کشور می شود ،در حال حاضر کشور حداقل ۷ میلیون تن مازاد گندله دارد.

خواجوئی گفت: قیمت بازار محصولات فولادی ،حدود ۲۰الی ۲۵درصد نسبت به نرخ معامله ای در بورس کالا پایین تر است ،این دستورالعمل اگر ابهامات آن برطرف شود باعث کمک به وضعیت صادرات خواهد شد. دولت به ارز صنایع احتیاج دارد و بعید به نظر می رسد شرکت های فولادی بتوانند با نرخ بازار آزاد دلار صادراتی خود را به فروش برسانند.

وی افزود: قیمت جهانی کامودیتی ها افت شدیدی داشته و نرخ شمش جهانی به ۴۶۰دلار رسیده است و این اتفاق به دلیل فشار زیاد چین بر بازار جهانی بود. باتوجه به این ها در حوزه فولاد، اشتیاق و انگیزه ای تولید کنندگان به صادرات محصولات ندارند ، تنها در برخی از محصولات به دلیل کاهش مازاد عرضه، صادرات خواهند کرد . مبحث سود در حال حاضر برای صنایع حوزه صادرات مطرح نیست ، دلیل صادرات این شرکت ها افزایش گردش موجودی و کاهش مازاد تولید است.

منبع: صدای بورس

فولادترند
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x