سنگ آهن

بهای سنگ‌آهن در کف ۲۰ماهه

ترکش رکود مسکن چین به بازار فولاد اصابت کرد

بهای سنگ‌آهن در کف ۲۰ماهه

فولادترند- با اصابت ترکش رکود مسکن چین به بازار فولاد این کشور، قیمت سنگ آهن در معاملات جهانی به پایین‌ترین حد طی ۲۰ماه اخیر رسید. داده‌های جهانی مربوط به آخرین سطح قیمت سنگ‌آهن در معاملات بازار جهانی نشان می‌دهد، در آخرین روز معاملاتی هفته اخیر یعنی جمعه ۱۶ اوت (۲۶ مرداد)، بهای سنگ‌آهن برای سومین روز متوالی زیر سطح ۱۰۰دلار به‌ازای هر تن قرار گرفت و به ۹۷دلار و۸۱۰سنت به‌ازای هر تن رسید.

این میزان، کمترین سطح قیمت فروش سنگ آهن در 20ماه گذشته است. تحلیلگران بازارهای جهانی، تشدید رکود سرمایه‌گذاری در بازار مسکن چین به‌عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن و محصولات فولادی در دنیا را مهم‌ترین عامل این سقوط قیمتی می‌دانند. همچنین بحران مازاد عرضه در بازار مسکن چین این رکود و در نتیجه ضعف تقاضا برای محصولات فولادی و سنگ‌آهن را تشدید کرده است. افت شدید فعالیت‌های ساختمانی در دومین اقتصاد بزرگ دنیا (چین) باعث شده است تا تولیدکننده‌ها و کارخانه‌های مصنوعات فولادی در چین، تقاضای خود برای سنگ‌آهن را به میزان محسوسی کاهش دهند. عملیاتی نشدن وعده‌های دولت چین برای حمایت از تقاضا در بازار که در هفته‌های اخیر انتشار اخبار مربوط به آن به حفظ بهای هر تن سنگ‌آهن در کانال 100دلاری منجر شده بود، یکی دیگر از دلایلی است که تحلیلگران بازارهای جهانی از آن به‌عنوان مقصر افت بهای سنگ‌آهن در روزهای اخیر و سقوط آن به کانال 90دلاری یاد می‌کنند.

از سوی دیگر چشم‌انداز مصرف این ماده اولیه مورد استفاده در کارخانه‌های فولاد، از این افت قیمتی پشتیبانی می‌کند، چرا که امیدواری‌ها نسبت به اعمال سیاست‌های کلیدی برای خروج بازار مسکن چین از رکود، چندان پررنگ نیست و حتی نسبت به گذشته تا حدی تضعیف شده است. افزایش ذخایر سنگ‌آهن و برخی محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی دیگر کشورها در بازار تقاضای این ماده اولیه صنعتی و معدنی و همچنین انتشار داده‌های اقتصادی مربوط به تورم آمریکا در روزهای اخیر، از دیگر دلایلی است که کاهش اخیر بهای سنگ‌آهن در معاملات جهانی را پشتیبانی کرده است. وب‌سایت خبری و تحلیلی Trading economics در تحلیل خود از آخرین وضعیت بهای سنگ‌آهن در بازار جهانی از رسیدن قیمت محموله‌های سنگ‌آهن با محتوای آهن 62‌درصد در سه‌روز پایانی معاملات هفته اخیر، به زیر آستانه 100دلار خبر داده و اعلام کرده است، این سطح قیمتی پایین‌ترین رقم در 20ماه اخیر است، زیرا تقاضای ضعیف برای فولاد در چین باعث شده است تا کارخانه‌ها خرید آهن خود را کاهش دهند.

بحران مازاد عرضه مسکن در چین و فقدان اقدامات محرک دولت برای خروج بازار مسکن از رکود، به‌طور فزاینده‌ای چشم‌انداز فعالیت‌های ساخت‌وساز را مختل کرده است. این موضوع در گزارش‌های مربوط به کاهش شاخص PMI ساخت‌وساز چین در ماه ژوئیه و رسیدن عدد این شاخص به پایین‌ترین حد طی یک‌سال اخیر منعکس شده است. در حالی که قیمت مسکن در چین بیشترین کاهش را از سال 2015 داشته است، داده‌های تولید هم نشان می‌دهد که تولید فولاد در این کشور نسبت به ماه قبل 9‌درصد کاهش یافته است و چشم‌انداز رشد در این بازار محدود است. همچنین با انعکاس تقاضای ضعیف تولیدکنندگان فولاد، ذخایر سنگ‌آهن در بندرگاه در چین تا ماه ژوئیه به‌رغم تشویق نیروهای فصلی به تسریع فعالیت‌ها، افزایش یافت. علاوه بر این، تقاضا برای فلزات و محصولات آهنی چین در مناطق دیگر نیز محدود شد. یک دلیل مهم این موضوع آن است که برخی اقتصادهای دنیا، موانع تجاری را برای جلوگیری از دامپینگ چین افزایش دادند. منابع جهانی همچنین از انتشار اطلاعات ضعیف مستمر دارایی در مصرف‌کننده اصلی سنگ‌آهن یعنی کشور چین به‌عنوان مقصر سقوط بهای این ماده اولیه معدنی و صنعتی خبر داده‌اند. از جمله وب‌سایت خبری و تحلیلی mining.com در گزارشی اعلام کرده که بدبینی نسبت به چشم‌انداز تقاضا برای سنگ‌آهن و محصولات فولادی در چین تشدید شده است. سرمایه‌گذاری املاک در چین پس از کاهش 10.1درصدی در فاصله ژانویه تا ژوئن، در هفت‌ماه اول 2024، نسبت به سال قبل 10.2‌درصد کاهش یافت. داده‌های رسمی نشان می‌دهد که شروع ساخت‌وسازهای جدید با معیار زیربنای ساختمان‌ها، در نیمه اول سال 23.7درصد کاهش یافته است؛ در ژوئیه نیز میزان کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، 23.2‌درصد برآورد شده است. این در حالی است که با وجود کاهش سهم این بخش در بحبوحه بحران طولانی‌مدت اقتصادی از سال 2021، بازار املاک همچنان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد چین است. تحلیلگران Shengda Futures در یادداشتی اعلام کرده‌اند: «پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت سنگ‌آهن با توجه به اینکه سطح حمایت کلیدی 100دلار در هر تن را پشت سر گذاشته است، سیر نزولی بیشتری را خواهد پیمود.»

 

فولادترند
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x