رکورد تولید گندله

کاهش ۶۴ درصدی عرضه آهن اسفنجی در بورس‌کالا در هفته جاری

کاهش ۶۴ درصدی عرضه آهن اسفنجی در بورس‌کالا در هفته جاری

تهران- ایرنا- بررسی آمار و معاملات تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالا طی چهار هفته گذشته نشان می‌دهد که میزان عرضه‌‌‌ها هر هفته نسبت به هفته گذشته روند تدریجی نزولی را در پیش گرفته است.

در هفته‌‌‌های پایانی آبان‌ماه قیمت آهن اسفنجی در کانال ۱۴‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار می‌‌‌گرفت؛ اما عرضه آهن اسفنجی در چهار هفته اخیر روند نزولی را در پیش گرفت، به‌طوری که در معاملات ۱۸آذرماه حدود ۱۰۲‌هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که در ۲۵ آذرماه به ۹۲‌هزار تن رسید و در دوم دی به ۷۰‌هزار تن کاهش یافت که این روند تدریجی میزان عرضه به معاملات ۹دی‌ماه هم رسید، به طوری که کمترین حجم عرضه هفتگی آهن اسفنجی در بورس‌کالا در سال‌جاری تاکنون بود و عمده دلیل آن نیز قطعی گاز واحدهای احیای مستقیم است.

در روز معاملاتی ۹دی‌ماه تالار فیزیکی در بورس‌کالای ایران میزبان ۲۵‌هزار تن آهن اسفنجی بود که این میزان با استقبال ۳۱‌هزار و ۲۰۰تنی مواجه شد و تمام عرضه مورد معامله قرار گرفت. میزان عرضه در روز معاملاتی هفته جاری حدود ۶۴‌درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته به ثبت رسانده است. بررسی میانگین قیمت پایه نیز نشان می‌دهد که آهن اسفنجی با افت ناچیز قیمت همراه بوده است.

این کاهش عرضه در حالی است که محدودیت‌‌‌های گاز موجب شده است تا تمام واحدهای تولیدی زنجیره فولاد تا اواسط اسفندماه میزان تولید و عرضه خود را کاهش دهند. همچنین موضوع محدودیت گاز در واحدهای فولادی و به‌ویژه کارخانه‌‌‌های آهن اسفنجی که با آغاز فصل زمستان اعمال می‌شود، موجب کاهش میزان فعالیت و تولید واحدهای صنعتی می‌شود.

کاهش میزان عرضه و افزایش قیمت آهن اسفنجی در تالار معدنی و صنعتی بورس‌کالا بر عملکرد دیگر حلقه‌‌‌های زنجیره فولاد تاثیر مستقیم گذاشته است. از این‌رو محدودیت تولید آهن اسفنجی موجب کاهش عرضه شمش فولادی در رینگ فیزیکی خواهد شد و این در حالی است که بررسی معاملات نشان می‌دهد میزان عرضه شمش نیز روند کاهشی را در پیش گرفته است.

همچنین محدودیت تولید آهن اسفنجی تحت‌تاثیر کمبود انرژی معاملات مقاطع فولادی را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است، به طوری که در روز ۲۹ آذرماه حدود ۱۵‌درصد از حجم عرضه مورد معامله قرار گرفت، در روز ۶ دی‌ماه نیز ۱۴‌درصد از عرضه‌‌‌ها به فروش رسید.

این روند کاهشی عرضه آهن اسفنجی در بورس‌کالا نگرانی‌هایی را در خصوص تامین نیازهای صنایع مصرف‌کننده این محصول ایجاد کرده است.

این خبر را به صورت خلاصه می‌توان به این صورت بیان کرد که محدودیت انرژی ناشی از قطعی گاز در واحدهای احیای مستقیم، موجب کاهش شدید عرضه آهن اسفنجی در بورس‌کالا شده است. این کاهش عرضه، قیمت آهن اسفنجی را نیز افزایش داده و نگرانی‌هایی را در خصوص تامین نیازهای صنایع مصرف‌کننده این محصول ایجاد کرده است.

برای بهبود این وضعیت، لازم است که محدودیت‌های گاز در واحدهای احیای مستقیم رفع شود. همچنین، لازم است که دولت اقداماتی برای حمایت از صنایع مصرف‌کننده آهن اسفنجی انجام دهد تا این صنایع بتوانند نیازهای خود را تامین کنند.

فولادترند
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x