پیش‌بینی کاهش قیمت فولاد در سال ۲۰۲۴ به دلیل افزایش عرضه و کاهش تقاضا

بازار جهانی فولاد یک بازار چرخه‌ای است که قیمت‌های آن معمولاً هر چند سال یک بار به اوج می‌رسد و سپس به پایین می‌رود. آخرین اوج قیمت فولاد در سپتامبر ۲۰۲۱ بود و بر اساس پیش‌بینی های انجام شده  انتظار می‌رود که اوج بعدی قیمت فولاد در اواسط ۲۰۲۸ اتفاق بیفتد. در این میان، قیمت فولاد احتمالاً همچنان کاهش خواهد یافت و در اواسط ۲۰۲۴ یا حتی ۲۰۲۵ به کف خود خواهد رسید.

این پیش‌بینی بر اساس عوامل متعددی است، از جمله:

افزایش ظرفیت تولید فولاد: سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) انتظار دارد که ظرفیت تولید فولاد جهانی بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ بیش از ۵۵ میلیون تن در سال افزایش یابد. این میزان افزایش از رشد پیش‌بینی‌شده تقاضا پیشی می‌گیرد، که به همین دلیل MCI معتقد است که نرخ بهره‌برداری کاهش خواهد یافت و قیمت‌ها کاهش خواهند یافت.
کاهش قیمت سنگ آهن و کک: سنگ آهن و کک از مواد اولیه اصلی تولید فولاد هستند و قیمت‌های آنها در ماه‌های اخیر کاهش یافته است. این امر نیز فشار نزولی بر قیمت فولاد وارد می‌کند.
رشد ضعیف تقاضا: بر اساس پیش‌بینی انجمن جهانی فولاد، تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴ تنها ۱.۹ درصد رشد خواهد داشت. این امر به دلیل عوامل متعددی از جمله کند شدن رشد اقتصادی در چین و اروپا است.


در حالی که قیمت فولاد در کوتاه‌مدت انتظار می‌رود کاهش یابد، اما احتمالاً در سال‌های ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ دوباره شروع به افزایش خواهد کرد. این امر به دلیل این است که سیستم تجارت انتشار اتحادیه اروپا (ETS) در حال خروج از تخصیص مجوزهای رایگان برای تولیدکنندگان فولاد است و مکانیسم تنظیم مرزی کربن (CBAM) این اتحادیه شروع به اعمال تعرفه بر فولاد وارداتی می‌کند که استانداردهای زیست‌محیطی اتحادیه اروپا را برآورده نمی‌کند. این عوامل انتظار می‌رود هزینه تولید فولاد را افزایش دهد و منجر به افزایش قیمت‌ها شود.

 

فولادترند
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x