محمد یاسر طیب نیا

پنج رویکرد فولاد مبارکه برای دنباله‌روی هوشمند از فناوری های جدید و روز دنیا

پنج رویکرد فولاد مبارکه برای دنباله‌روی هوشمند از فناوری های جدید و روز دنیا

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به دستور کار بهره‌برداری و دنباله‌روی هوشمند از فناوری‌های جدید از پنج رویکرد در این راستا خبر داد.
به گزارش فولادترند به نقل از بورس پرس، محمدیاسر طیب نیا در نشست معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با زیست بوم نوآوری و فناوری گروه فولاد مبارکه در خصوص جایگاه فولاد مبارکه در صنعت و اقتصاد، اعلام کرد: امروز فولاد مبارکه با در دست داشتن ۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی و ۴.۵ درصد تولید ناخالص بخش صنعت، بزرگترین صنعت بخش صنعتی و معدنی است.

تفاوتی که این شرکت با دیگر شرکت‌های بزرگ و پیشران صنعتی دارد، همکاری با سه هزار شرکت بزرگ و کوچک در بالا دست و پایین دست است که اغلب آنها جزو بزرگترین شرکت‌های صنعتی و معدنی هستند. اگر فولادمبارکه بنا گذاشته نمی‌شد، طی سه دهه اخیر و بویژه در دوران تحریم کمر اقتصاد و صنعت خم می‌شد.

کسب بالاترین سطح جایزه فناوری و نوآوری در کنار کسب جایزه تعالی

سال‌های متوالی فولاد مبارکه بالاترین سطح جایزه تعالی سازمانی را با بالاترین امتیاز به خود اختصاص داده است. همچنین بالاترین سطح جایزه فناوری و نوآوری را کسب کرده است. بیش از ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم در کارخانه فولاد مبارکه کار می‌کنند و به صورت غیر مستقیم برای ۴۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

ایجاد ارزش افزوده هزار برابری با تولید ورق‌های سیلیکونی

۱۰ میلیارد دلار ارزش فعلی روز بازار فولاد مبارکه در بورس است. “فولاد” سال ۱۴۰۱ شرکت برتر در زمینه شاخص ایجاد ارزش افزوده بود و سال ۱۴۰۲ نیز در این زمینه در رتبه دوم قرار گرفت و این جایگاه به این دلیل بدست آمده سنگ آهنی را که در حالت اولیه ارزشی به اندازه ۱۲۰ هزار تومان دارد به ورق قلع اندودی تبدیل می‌کند که ارزش هر تن آن بیش از ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است. این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای تولید ورق‌های سیلیکونی است که ارزش سنگ آهن را هزار برابر می‌کند و این همان مصداق واقعی کیمیاگری است.

همه زنجیره فولاد در داخل تأمین می‌شود. نکته اساسی این است که همه فرایند بلوغ در فولاد مبارکه و کسب این افتخارات با برنامه‌ریزی دقیق در این شرکت محقق شده و همه افتخارات به صورت واقعی بدست آمده است.

استفاده فولاد مبارکه از فناوری روز دنیا و دنباله‌روی هوشمند از فناوری‌های جدید

بهره‌برداری از فناوری روز دنیا و دنباله‌روی هوشمند از فناوری‌های جدید همواره در دستور کار بود. طی سه دهه گذشته توسعه کمی در فولاد مبارکه شکل گرفته بود و طی سه سال گذشته چالش‌های صنعت فولاد و زنجیره فولاد بررسی و به این نتیجه ختم شد باید رویکردهای جدید اتخاذ کرد تا بتوان همچنان در جایگاه باقی ماند.

در این راستا پنج رویکرد در دستور کار قرار گرفت که اولین رویکرد استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود است. تمرکز بر تولید بود. چرا که سرمایه‌گذاری‌های مناسبی صورت گرفته و مشکلی که وجود دارد عدم بهره‌برداری درست از این ظرفیت‌ها است.

سرمایه‌های موجود به نحو مطلوب استفاده نمی‌شود. بر اساس آمار وزارت صنعت تنها ۴۵ درصد از ظرفیت صنعت استفاده و این درصد در صنعت فولاد ۶۵ درصد و ممکن است تا سه سال آینده به دلیل ایجاد ظرفیت‌های جدید تا کمتر از ۵۰ درصد برسد. از این رو استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها یکی از استراتژی‌های اصلی فولاد مبارکه در نظر گرفته شد.

سال ۱۴۰۰ تولید فولاد که به واسطه افزایش محدودیت‌های انرژی آب، برق و گاز نزولی شده بود، سال ۱۴۰۱ ارتقا داده شد. تنها شرکت فولادی و تنها صنعت انرژی‌بری بوده که سال گذشته با 100 درصد ظرفیت فعالیت کرد. سال جاری نیز محدودیت‌های آب و برق و گاز افزایش داشت اما تا کنون بیش از سال گذشته تولید شده است.

توسعه متوازن و تولید محصولات هایتک و با ارزش افزوده بالاتر در دستور کار فولاد مبارکه

استراتژی دوم شرکت توسعه متوازن و جایگزین توسعه کمی است. در زنجیره فولاد تولید محصولات کیفی در دستور کار گذاشته و توسعه‌ها به سمت محصولات کیفی برده شد. چرا که رقبای جدیددر حال فعالیت هستند. امروز برای ایجاد ظرفیت ۶۵ میلیون تن تولید فولاد بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی صورت گرفته و ۱۴۵ میلیون تن مجوز تولید فولاد داده شده است. برای اینکه بازار از دست نرود محصولات هایتک و با ارزش افزوده بالاتر با رقابت پذیری بیشتر دنبال می شود.

فولاد مبارکه برای ایجاد زنجیره متوازن تولید به سمت تولید انرژی رفت. ده‌ها مجموعه صنعتی بزرگ این روند را پیش گرفته و پروژه‌هایی را تعریف کردند و امروز فولاد مبارکه تنها مجموعه است که بعد از ۱۸ ماه اولین توربین بخار نیروگاه سیکل ترکیبی را سال گذشته وارد مدار کرد و امروز دومین توربین نیز در مدار قرار گرفته و از ۹۱۴ مگاوات نیروگاه کلاس f امروز ۶۰۰ مگاوات آن در مدار قرار گرفته است. علاوه بر این نیروگاه خورشیدی در فضایی به مساحت هزار هکتار با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات برق در دستور کار است که بزرگترین نیروگاه خورشیدی داخلی به صورت متمرکز است.

تا کنون در نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه تولید ۲۰ مگاوات در دست بهره‌برداری است و ماه آینده وارد مدار خواهد شد و هر ماه ۲۰ تا ۳۰ مگاوات در مدار قرار خواهد گرفت. در حوزه حمل و نقل نیز ۸۰ لوکومتیو، ۵ هزار واگن و ۶۰۰ کامیون برای تسهیل در جابجایی مواد اولیه و تولیدات فولاد مبارکه اضافه شده است. البته این اقدامات در راستای توسعه متوازن صورت گرفته و خلاء هایی است که باید توسط دیگران پر می‌شد توسط فولاد مبارکه محقق شد.

فولاد مبارکه در حوزه بازچرخانی آب و استفاده از پساب تا کنون در ۹ شهر سرمایه‌گذاری و اجرایی و در ۶ شهر دیگر نیز پروژه‌هایی را در سال جاری آغاز کرده است.

رقم زدن کارهای بزرگ، نیروی انسانی متخصص می‌خواهد

توسعه سرمایه انسانی سومین رویکرد فولاد مبارکه برای بقا و پایداری است. رقم زدن کارهای بزرگ، نیروی انسانی متخصص می‌خواهد. تحقق این امر با اجرای رویدادهایی در دانشگاه‌ها و پارک‌های علمی و فناوری و ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش و توانمندسازی مربیان و معلمان این مراکز دنبال شد.

خلاقیت و نوآوری در فولاد مبارکه از بالاترین رده مسئولان تا نیروهای خدماتی

توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و در حقیقت زیست محیطی و عمرانی و مهم‌تر از همه توسعه فناوری و نوآوری از دیگر استراتژی‌های فولاد مبارکه است. در این زمینه فرهنگ‌سازی در رأس امور قرار دارد. چرا که باید از بالاترین مسئولان تا نیروهای خدماتی در کار خلاقیت و نوآوری داشته باشند. با فرهنگ‌سازی در داخل فولادمبارکه آغاز شد تا همه درک درستی از موضوع داشته باشند.

وی اضافه کرد: تلاش شده با استفاده از این استراتژی‌ها از افول فولادمبارکه جلوگیری کرده و به صنعتی شکست ناپذیر تبدیل کرده و به مجموعه‌ای دو سو توان تبدیل شود. فولاد مبارکه با افزایش تولید، افزایش بهره‌وری و افزایش سودآوری تولید پایدار را خواهد داشت تا بتواند محصولات جدید را داشته باشد و در حوزه اکتشافات ورود کند. ضمن اینکه در برنامه چشم‌انداز شرکت ۲۰ درصد درآمد شرکت از محل توسعه کسب و کارهای جدید بدست خواهد آمد.

پیشرانی و الگو بودن فولاد مبارکه برای سایر شرکت‌ها

برای جاری سازی استراتژی توسعه فناوری و نوآوری، شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه راه‌اندازی و از یک سال گذشته به شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان ثبت شد تا با چابکی بیشتر فعالیت داشته باشد. همواره از شرکت‌های برتر و بزرگ دنیا الگو گرفته‌ و پیاده‌سازی شده و برای دیگر شرکت‌ها پیشران و الگو بود.

شاید طی صد سال اخیر تحولات صنعت فولاد نسبت به دیگر صنایع مناسب نبوده اما طی دو دهه اخیر اتفاقات جدی در این صنعت افتاده است. شاید در چند دهه قبل استراتژی تولید فولاد در چین توسعه کمی و ظرفیت‌سازی بود اما امروز ۱۰ شرکت اول چین در حوزه تحقیق و توسعه ۳۰۰ درصد افزایش سرمایه‌گذاری دارند و از ۵ شرکت برتر دنیا در حوزه تحقیق و توسعه دنیا ۴ شرکت چینی هستند و بیش از چهار درصد درآمد سالانه را در تحقیق و توسعه و معادل ۱۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردند.

در اختیار قرار دادن الگوهای کاری فولادمبارکه به دیگران مسئولیت اجتماعی است

اگر در حوزه تحقیق و توسعه ورود جدی‌تر نداشت حتی از کشورهای همسایه نیز عقب خواهیم ماند. سعی شده زیست بوم فناوری و نوآوری در کنار شرکت ایجاد شود. فولاد مبارکه سعی کرده زیست‌بوم فناوری و نوآوری را در کنار خود ایجاد کند. چراکه به این اکوسیستم نیاز داشته و درصدد است استان اصفهان را به قطب فناوری و نوآوری تبدیل کند.

باید عزم تکرار اقدامات موفق صورت گرفته را در آیندگان ایجاد و کمک کرد راه‌ها برای فولاد مبارکه در حوزه فناوری باز شود. چرا که این شرکت در اختیار قرار دادن الگوهای کاری به دیگران را به نوعی مسئولیت اجتماعی می‌داند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهترین و بزرگترین مشوق بود

قوانین حمایتی مناسبی در حوزه فناوری و نوآوری در صنعت وجود دارد که الگوبرداری و بومی‌سازی شده است. در اجرای قوانین دچار مشکل بوده و در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند کمک کننده باشد. هر چند تاکنون نیز بهترین و بزرگترین مشوق بود.

نهادهای متعدد نظارتی بر عملکرد فولا مبارکه نظارت دارند و هر کدام درصد اعمال نظر هستند. این در حالی است که ماهیت سرمایه‌گذاری دانش بنیان و حوزه خطرپذیر ویژگی‌های خاص دارد. ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر به نتیجه نمی‌رسد اما تعداد کمی همه سرمایه‌گذاری را جبران می‌کند.

نقطه قوت سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارتقا دانش است / ۱۱ هزار میلیارد تومان خرید از شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته

برای به بار نشستن کار فناورانه زمان نیاز است. آمارها نشان می‌دهد ۴۲ درصد سرمایه‌گذاری های خطرپذیر کمتر از یک میلیارد تومان بوده و این در حالی است که نقطه قوت سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارتقا دانش آن است.

فولاد مبارکه سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان خرید از شرکت‌های دانش بنیان داشت. برای ورود موفق در این حوزه باید تحول در نگاه داشت که در فولاد مبارکه بوجود آمده است. اگر این تحول در محیط پیرامونی به وجود نیاید با مشکل مواجه خواهیم شد که این امر مستلزم توجه مسئولان در این حوزه است.

 

فولادترند
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x