نوسانات هیجانی دلار، هشداری برای آینده اقتصاد ایران

بازار ارز ایران در هفته‌های اخیر شاهد نوسانات هیجانی بوده است.
فعالان بازار ارز چندین دلیل مهم برای نوسانات قیمت دلار عنوان می کنند. یکی از دلایل رشد نرخ ارسال حواله به درهم است. به این معنا، امروزه برخی مدعی هستند که فشار بر تجار برای خرید درهم تا حدودی بیشتر از چند روز پیش است. این اتفاق در حالی رخ داد که 21 آذرماه امسال محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که کمبود درهم نداریم و در مرکز آنقدر درهم عرضه می کنیم که هیچکس خرید نمی کند. و در پایان روز درهم های اضافی نیز می رسد.
از سوی دیگر افزایش تقاضای فصلی ارز برای سال نو چینی، مشکلات پیش روی تجار در عراق به دلیل عدم دسترسی ایران به بازار دلار در این کشور و هزینه های اضافی از دیگر دلایلی است که تجار به آن اشاره می کنند.
علاوه بر عوامل یاد شده، تحولات سیاسی-اقتصادی منطقه نیز عامل افزایش هیجانی قیمت ها بوده است. موضوعی که پیش از این از سوی فرزین و خاندوزی به آن اشاره شده بود و در آخرین اخبار، سید کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در خصوص آن گفت: سه موضوع تنش با آمریکا، تنش در منطقه و جنگ غزه دست به دست هم داده و جو روانی بازار ارز تشدید شده است.
در ادامه در بازار کنونی معامله گران به سخنان داوود منظور در مورد لایحه بودجه 1403 نیز اشاره کردند که امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس با انتقاد از تغییرات تبصره 13 این اتفاق، 50 هزار میلیارد تومان بار مالی ایجاد کرده است. فعالان بازار اظهارات وی را اینگونه تفسیر کردند که تغییرات تبصره 13 مجلس، بودجه سال 1403 را نامتعادل کرده و دولت در تامین نیازهای بودجه دچار مشکل خواهد شد.
نتیجه گیری:
نوسانات هیجانی دلار، هشداری برای آینده اقتصاد ایران است. این نوسانات نشان می دهد که اقتصاد ایران هنوز با مشکلات ساختاری زیادی مواجه است. مشکلاتی که می تواند در صورت عدم اصلاح، تبعات جبران ناپذیری برای اقتصاد ایران داشته باشد.

فولادترند
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x