قیمت سنگ آهن سقوط کرد؛ تقاضای ضعیف و انبارهای بنادر رو به افزایش

قیمت سنگ آهن روز جمعه کاهش یافت، زیرا تقاضای ضعیف در کوتاه مدت و افزایش بیش از حد انتظار موجودی بندری در مصرف کننده اصلی چین، یعنی چین، بر اعتماد سرمایه‌گذاران تأثیر گذاشت و اشتهای خرید برای مواد اولیه کلیدی فولادسازی را کاهش داد.

قرارداد پر معامله ماه مه سنگ آهن در بورس کالای دالیان چین (DCE) در معاملات روزانه با کاهش ۱.۳۸ درصد به ۱۰۰۰ یوان (۱۳۹.۵۶ دلار) در هر تن خاتمه یافت و این هفته را با افزایش تقریباً ۳ درصدی به پایان رساند.

معیار سنگ آهن فوریه SZZFG4 در بورس سنگاپور تا ساعت 0705 GMT، 1.87 درصد کاهش یافت و به 138.5 دلار در هر تن رسید و برای کل هفته 0.2 درصد کاهش یافت.

چو Xinli، تحلیلگر مستقر در شانگهای در شرکت China Futures، گفت: “این یک اصلاح نزولی طبیعی پس از سرد شدن بازار است، زیرا بازار اخبار PSL را هضم کرده است.”

بانک مرکزی چین در ماه دسامبر از طریق تسهیلات وام دهی تکمیلی وثیقه شده (PSL) 350 میلیارد یوان وام به بانک های سیاستی اعطا کرد که اعتقاد بر این است که از تقاضای سنگ آهن و فولاد حمایت می کند.

چو افزود: «کاهش قیمت‌ها همچنین به دلیل کاهش تقاضای سنگ آهن است که با کاهش مداوم تولید فلز داغ منعکس می‌شود که در حال حاضر کمتر از سطح یک سال پیش است.»

بر اساس داده‌های شرکت مشاوره Mysteel، میانگین تولید روزانه فلز داغ در بین کارخانه‌های مورد بررسی برای دهمین جلسه متوالی با ۱.۴ درصد کاهش هفتگی به ۲.۱۸ میلیون تن تا روز جمعه رسید، که ۱.۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

علاوه بر این، قیمت های نسبتاً بالای سنگ آهن باعث شده است که برخی کارخانه ها برای فعلا موضع احتیاطی اتخاذ کنند و تمایل کمی به ثبت سفارش در حال حاضر با انتظار کاهش قیمت در اواخر ژانویه و فوریه نشان دهند.

بر اساس داده‌های Mysteel، موجودی سنگ آهن در بنادر با ۲.۱ درصد افزایش، به ۱۲۲.۴۵ میلیون تن تا ۵ ژانویه رسید که بالاترین میزان از آگوست ۲۰۲۳ است.

سایر مواد اولیه فولادسازی نیز ضعیف شدند و کک متالورژی DJMcv1 و کک DCJcv1 در DCE به ترتیب ۴.۱۵ درصد و ۳.۵۲ درصد کاهش یافتند.

معیارهای فولاد در بورس کالای شانگهای نیز پایین‌تر بودند. میلگرد SRBcv1 با کاهش ۱.۳۹ درصدی، کویل نورد گرم SHHCcv1 با کاهش ۱.۷۱ درصدی، مفتول SWRcv1 با کاهش ۱.۷۶ درصدی و فولاد ضد زنگ SHSScv1 با کاهش ۲.۱۹ درصدی مواجه شدند.

منبع: رویترز

فولادترند
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x