رکورد جدید قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا

در روز شنبه 7 بهمن 1402، قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا به 14270 تومان رسید. این رقم نسبت به هفته گذشته 2.8 درصد افزایش داشت و رکورد جدیدی برای سال 1402 محسوب می شود.
به گزارش فولادترند عوامل متعددی در افزایش قیمت آهن اسفنجی نقش دارند. یکی از مهم ترین این عوامل، محدودیت گاز واحدهای احیا است. در چند ماه اخیر، دولت محدودیت هایی برای مصرف گاز در بخش صنعتی اعمال کرده است. این محدودیت ها به ویژه در صنایعی مانند فولاد که مصرف انرژی بالایی دارند، تأثیرگذار بوده است.
عامل دیگری که بر قیمت آهن اسفنجی تأثیر گذاشته است، عدم تحقق کف عرضه این محصول است. طبق مصوبه شورای عالی معادن، تولیدکنندگان آهن اسفنجی باید حداقل 25 درصد از تولید خود را در بورس کالا عرضه کنند. با این حال، در ماه های اخیر، تولیدکنندگان آهن اسفنجی به این مصوبه عمل نکرده اند و این امر نیز به افزایش قیمت این محصول منجر شده است.
در نهایت، تحرکات اخیر نرخ ارز نیز بر قیمت آهن اسفنجی تأثیر داشته است. با افزایش نرخ ارز، هزینه های تولید آهن اسفنجی نیز افزایش یافته است. این امر نیز به افزایش قیمت این محصول منجر شده است.

با توجه به عوامل ذکر شده، به نظر می رسد که قیمت آهن اسفنجی همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد. و ممکن است قیمت این محصول به 15 هزار تومان نیز برسد.

افزایش قیمت آهن اسفنجی، تأثیرات منفی بر صنعت فولاد خواهد داشت. از جمله این تأثیرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش هزینه های تولید فولاد
کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان فولاد
کاهش رقابت پذیری فولاد ایران در بازارهای جهانی
کاهش صادرات فولاد ایران
و در نهایت، افزایش قیمت آهن اسفنجی می تواند به کاهش تولید فولاد در ایران منجر شود.

فولادترند
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x