دلایل تفاوت قیمت آهن آلات کارخانه با بازار

امروزه خرید آهن آلات ارزان قیمت و در عین حال باکیفیت، دغدغه اصلی بسیاری از کارفرمایان حوزه ساخت و ساز شده است. در شرایط فعلی جامعه که کوچک‌ترین فرصت‌ها برای صرف هزینه کمتر جهت خرید کالای مرغوب می‌تواند در راستای تأمین مصالح مورد نیاز راهگشا باشد. محصولات فولادی یا به شکل مستقیم از کارخانه خریداری می‌شوند یا از بازار تهیه خواهند شد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مطلب به بررسی تفاوت قیمت آهن آلات از جمله قیمت میلگرد در کارخانه و بازار پرداخته و همچنین مشخص می‌کنیم که خرید از کدام یک به‌صرفه تر است.

خرید آهن آلات از کارخانه بهتر است یا بازار؟
با توجه به این که مقاطع فولادی از جمله میلگرد در تناژ بالا خریداری می‌شوند، لذا خرید آن‌ها نیازمند دقت و توجه بیشتری است. چرا که رخ دادن هرگونه اشتباهات محاسباتی در قیمت آهن یا خرید سایز اشتباه، خسارات زیادی همچون ضرر مالی یا تأخیر افتادن زمان اتمام پروژه را به­دنبال خواهد داشت. ضمن اینکه خرید از فروشندگان سودجو و اشتباه نیز می‌تواند تاثیرات مشابهی به لحاظ زیان مالی و زمانی در پی داشته باشد.

گذشته از موارد ذکر شده در بالا، در هنگام خرید آهن آلات از بازار، کارخانه و شرکت‌های بازرگانی، ممکن است با چالش‌ها و محدودیت‌هایی روبرو شویم. از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به محدودیت در تناژ خرید، فاصله بین انبار و محل تحویل، هزینه بارگیری بالا و همچنین تأخیر در تحویل کالا اشاره نمود. بدین ترتیب، لازم است در وهله اول با عوامل تفاوت قیمت آهن آلات کارخانه و بازار مانند قیمت روز آهن ۱۴ اصفهان در مشهد  آشنا شوید و بر اساس شرایط، اقدام به خرید از بهترین تأمین‌کننده نمایید.

خرید آهن آلات از کارخانه
بدون شک تهیه و خرید یک محصول به‌طور مستقیم از تولید کننده، قیمت تمام شده کمتری را برای مصرف‌کنندگان به­دنبال خواهد داشت. چرا که نقش دلالان در چنین شرایطی از بین می‌رود. با این وجود، خرید آهن آلات و مقاطع فولادی از در کارخانه برای همه افراد امکان‌پذیر نیست. این موضوع به دلیل محدودیت‌های مختلفی است که از سوی کارخانه­های تولید کننده اعمال می‌گردد. این محدودیت‌ها شامل حداقل تناژ در خرید آهن آلات و عدم امکان مرجوع کردن محصول در اغلب موارد اشاره کرد.

محدودیت تناژ خرید آهن آلاتی همچون میلگرد از در کارخانه، معمولا بیشتر از یک تریلی است که تقریبا معادل ۲۴ تن در نظر گرفته می‌شود. ضمن اینکه، قیمت میلگرد درب کارخانه بر اساس واحد کیلوگرم محاسبه می‌گردد و خریداران می­بایستی قیمت واحد کیلوگرم میلگرد را از بخش فروش کارخانه مورد نظر جویا شوند. به عبارت دیگر، امکان خرید شاخه‌ای میلگرد از کارخانه با محدودیت‌هایی روبرو است.

این نکته را هم باید اشاره کنیم که کارخانه‌ها معمولا در روزهای خاصی آهن آلات خود را برای فروش عرضه می‌کنند. بنابراین اگر نیاز باشد که زمان به‌خصوصی از درب کارخانه مقطع فولادی مورد نیاز خود را خریداری کنید، باید این محدودیت را لحاظ کرده و زمان خریدتان را متناسب با روز عرضه آن محصول توسط کارخانه تغییر دهید. همچنین یکی دیگر از محدودیت‌های مهم خرید آهن آلات از کارخانه، عدم مجوز فروش کارخانه‌ها به مصرف کنندگان نهایی است.

بدین ترتیب، اگر چنین مجوزی را در اختیار دارید، خرید آهن آلات از درب کارخانه با توجه به قیمت ارزان­تر آن نسبت به بازار، قطعا مقرون به‌صرفه­تر خواهد بود. البته نباید این مورد را فراموش کرد که به فاصله کارخانه تا محل پروژه هم باید دقت شود. زیرا خرید آهن آلات از کارخانه‌هایی که دور از محل پروژه باشند، هر چقدر هم که محصول باکیفیت و ارزان باشد، به­دلیل هزینه زیاد باربری و مسافت طولانی به‌صرفه نخواهد بود.

خرید آهن آلات از بازار
آهن آلات مختلف در بازار با این که گران‌تر از قیمت درب کارخانه معامله می‌شوند، اما بسیاری از محدودیت‌های ذکر شده در بالاتر را ندارد. در بازار آهن آلات شما می‌توانید هر تناژ از مقطع فولادی مورد نیاز خود را خریداری کنید. ضمن اینکه،‌ موقعیت مکانی فروشندگان بازاری اغلب به محل پروژه‌های عمرانی شهری نزدیک است و نیازی به صرف هزینه زیاد برای حمل و نقل آهن آلات تا محل پروژه نخواهد بود.

یکی دیگر از تفاوت‌های خرید آهن آلات از کارخانه و بازار، امکان خرید این محصولات به­صورت شاخه‌ای و کیلویی از بازار است. گفتنی است که تهیه آهن آلات از بازار در تناژ بسیار بالا چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. چراکه فروشندگان بازاری اغلب خرده‌فروش هستند و چنانچه شما کارفرمای یک پروژه عمرانی بزرگ هستید، می­بایستی به فکر خرید از کارخانه یا شرکت‌های بازرگانی معتبر باشید. بورس کالا نیز یکی دیگر از منابع معتبر خرید آهن آلات به­شمار می‌رود، اما محدودیت‌هایی مشابه با خرید آهن آلات از در کارخانه به­همراه دارد.

دلایل تفاوت قیمت آهن آلات کارخانه و بازار چیست؟
مهم‌ترین دلیل تفاوت قیمت آهن آلات میان کارخانه و بازار، وجود دلالان و تاثیرپذیری بیشتر قیمت آهن آلات از نوسانات ارزی از جمله قیمت دلار است. با وجود این­که میزان عرضه و تقاضا، همواره اصلی‌ترین دلیل تفاوت قیمت محصولات مختلف محسوب می‌شود؛ اما زمانی که اقتصاد کشورمان حول محو تغییرات نرخ دلار می‌چرخد، کوچک‌ترین تغییرات و نوسانات در این رابطه، منجر به افزایشی شدن نرخ انواع مقاطع فولادی شده و بدین ترتیب تعادل بازار را به هم می‌ریزد.

کارخانه‌های تولیدی برای تولید مقاطع فولادی نیاز به مواد اولیه‌ای دارند که اغلب در کشور تولید می‌شوند و شامل شمش فولادی، گندله و آهن اسفنجی هستند. حال، چنانچه قیمت جهانی آهن و فولاد دچار افزایش شود، طبیعی است که قیمت محصولات اولیه فولادی هم افزایش خواهد یافت. اما مادامی که اقتصاد کشور وابسته به دلار باشد، گران شدن دلار در پی افزایش قیمت جهانی آهن و فولاد، موجب نگرانی چندین برابر مقاطع فولادی مختلف می‌گردد.

قیمت محصولات فولادی در بازار تنها وابسته به دلار است و با افزایشی شدن نرخ دلار، فروشندگان حتی محصولاتی را که به قیمت قدیم خریداری کرده‌اند را هم به نرخ جدید عرضه می‌کنند. سایر فروشندگان هم برای این­که از رقبایشان عقب نمانند، برای محصولات خود افزایش قیمت اعمال کرده و در این شرایط تورم بیشتری ایجاد خواهد شد. زمانی هم که قیمت یک محصول گران شود، ارزان شدن مجدد آن معمولا غیر ممکن یا درزمان طولانی­ای صورت می­گیرد. البته استثنایی در این زمینه وجود دارد آن­هم اینکه افزایش قیمت به قدری زیاد باشد که مقداری کاهش قیمت در ظاهر، ارزان شدن محصول را نشان دهد. اما برآیند قیمت، نشان از افزایش نرخ در مقایسه با مدت‌های مشابه قبلی دارد.

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های قیمت آهن آلات درب کارخانه و بازار، اعمال مالیات بر ارزش افزوده محصولات فولادی است که در هنگام خرید این مقاطع از بازار، لازم است آن را لحاظ کنید. هزینه‌های نگهداری و انبار کردن آهن آلات، حمل و نقل و مسافت بار از جمله دیگر عوامل تاثیرگذار بر تفاوت قیمت آهن آلات میان بازار و کارخانه به­شمار می‌روند.

آهن آلات ارزان و باکیفیت را از کجا بخریم؟
کیفیت و قیمت همواره به‌عنوان دو پارامتر مرتبط با یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند که افزایش یکی، منجر به افزایش دیگری خواهد شد. اما در این میان استثنائاتی هم وجود دارد. کیفیت مقاطع فولادی به عوامل متعددی همچون کیفیت مواد اولیه، روش تولید، خواص مکانیکی مانند استحکام و شکل پذیری، جوش پذیری و از همه مهم‌تر به وزن آن‌ها بستگی دارد. بدین سبب، هر چقدر عوامل یاد شده بهبود یابند و وزن آهن آلات بیشتر باشد، قیمت آن‌ها نیز به مراتب بیشتر خواهد شد.

بهترین معیار برای سنجش وزن استاندارد مقاطع فولادی، جدول اشتال خواهد بود. هر کارخانه‌ای که محصولات تولیدی خود را مطابق یا نزدیک به وزن درج شده در جدول اشتال تولید نماید، از کیفیت بالایی برخوردار بوده و گران‌تر بودن قیمت آهن آلات آن کارخانه منطقی و معقول به‌نظر می‌رسد. اما در ایران برخی از کارخانه‌ها، محصولات سبک‌تری از وزن استاندارد تولید می‌کنند و با این وجود، قیمت آن‌ها بیشتر از محصولات استانداردی است که در بازار وجود دارند.

این مقاطع فولادی کیفیت مطلوبی نداشته و خرید آن‌ها نیز توصیه نمی­شود. با این اوصاف برخی از کارخانه­های دیگر هستند که آهن آلات سبک‌تری تولید می‌کنند، اما محصولات­شان مطابق با استانداردهای ملی ایران یا دیگر استانداردهای مورد تأیید بوده و معیارهای سخت‌گیرانه کمتری در سنجش وزن و کیفیت آن‌ها دخیل است.

 

برای سفارش و خرید آهن آلات قیمت مناسب که کیفیت مطلوبی هم داشته باشند، بهترین گزینه پیش رو، خرید از شرکت‌های معتبر و شناخته شده است.

در این شرکت‌ها برخلاف کارخانه‌های تولید کننده، امکان تهیه و خرید انواع آهن‌آلات برای تمامی مصرف‌کنندگان وجود دارد و هم به­صورت شاخه‌ای و هم کیلویی، محصولات فولادی مورد نظرشان را می‌توانند خریداری نمایند. ضمن اینکه، خرید از شرکت‌های بازرگانی معتبر هیچگونه محدودیت زمانی ندارد و بدین وسیله می‌توانید در هر زمانی که تمایل داشته باشید، در تناژ دلخواه از این شرکت‌ها مقاطع فولادی مورد نیازتان را تهیه فرمایید.

ناگفته نماند که ارائه مشاوره رایگان در هنگام خرید و همچنین پیشنهاد کوتاه‌ترین و به‌صرفه ترین مسیر جهت حمل محصولات تا محل پروژه شما، از دیگر مزایای خرید آهن آلات از شرکت‌های بازرگانی محسوب می‌شود.

سخن پایانی تفاوت قیمت آهن آلات از کارخانه تا بازار
در این مطلب به بررسی دلایل تفاوت قیمت آهن آلات کارخانه با بازار پرداخته شد. همان‌گونه که اشاره کردیم، برای تهیه و خرید آهن آلات همواره روش‌های متعددی وجود دارد که شامل خرید از بورس کالا، خرید از کارخانه، خرید از شرکت‌های بازرگانی و همچنین خرید از بازار می‌شود. در این میان، خرید از کارخانه و بازار در میان مصرف‌کنندگان به علت مزایای گوناگونی که برای شرکت‌ها و خریداران عادی به­همراه دارد، رایج‌تر است. با این وجود، تفاوت قیمت آهن آلات درکارخانه و بازار و همچنین محدودیت‌هایی که در هرکدام از این روش‌ها پیش روی شما وجود دارد، ممکن است شما را با تردیدهایی مواجه سازد که در این مطلب به‌طور کامل به ریسک‌ها، مزایا و معایب هر کدام به­صورت جداگانه اشاره کردیم.

منبع: فردا نیوز

فولادترند
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x