آهن آلات پرکاربرد در صنعت تولیدات ایران

آهن آلات پرکاربرد در صنعت تولیدات ایران

فولادترند : امروزه استفاده از آهن آلات را در هرجایی می‌توان دید؛ از ریل راه‌آهن گرفته تا پل‌ها و بسیاری از صنایع مختلف مانند:خودروسازی، ساختمان‌سازی، لوازم‌خانگی. حدود ۴۰ درصد ازفلزات روی زمین را آهن تشکیل می‌‌دهد. وجود ترکیبات مختلف در آهن آلات و مقاومت بالای آن‌ها در برابر فشارهای وارد شده باعث شده که در صنایع مختلف کاربردهای زیادی داشته باشند. بدون وجود میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی که جزء آهن آلات مصرفی صنعتی هستند، هیچ پروژه صنعتی را نمی‌توان به اتمام رساند. به همین دلیل پراهمیت هستند. برای هر صنایع می‌توان از مقاطع فولادی خاصی استفاده کرد. به دلیل کسب اطلاعات بیشتر شما برای اطلاع از آهن آلات پرکاربرد در خودروسازی، ساختمان‌سازی و حتی صنعت لوازم خانگی، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا در این زمینه اطلاعاتی را کسب کنید.

آهن آلات پرکاربرد در صنعت خودروسازی
بسیاری از مقاطع فولادی مانند: میلگردهای آجدار، تیرآهن، ورق فولادی و… برای بسیاری از پروژه‌های صنعتی استفاده می‌شوند. یعنی می‌توان گفت که درصد بالایی از تولید این محصولات برای صنعت خودروسازی کنار گذاشته می‌شود.. همان‌طور که می‌دانید آهن آلات انواع و اشکال مختلفی دارند. این محصولات از آلیاژ آهن و مقدار کمی کربن تشکیل شده‌اند و به دلیل استحکام کششی، قابلیت بازیافت، به‌صرفه بودن و… در بسیاری از پروژه‌های صنعت خودروسازی کاربردهای گسترده‌ای دارند. تقریبا می‌توان گفت که ۱۶ درصد از فولاد تولید شده در ایران برای زمینه‌های حمل‌ونقل و در صنعت خودروسازی کاربرد دارد.

از فولاد برای قسمت‌های مختلف خودرو مانند موارد زیر استفاده می‌شود:

بدنه خودرو
چرخ دنده
شاسی
سیستم اگزوز
سقف ماشین
ترمز
ستون
و…
آهن از نظر تحمل حرارت و ثبات ابعادی در ساخت موتور خودرو بیشترین کاربرد را دارد. ثبات ابعادی به این معناست که می‌توان آهن موردنظر را به هر شکل و شمایلی فرم داد و بعد از اتمام، در همان حالت باقی می‌ماند.

فولاد در اصل ماده اصلی در تولید خودرو است که حدود ۶۵ درصد از وزن متوسط خودرور را به خود اختصاص داده است.

۳۴ درصد برای ساخت اتومبیل (ساختار بدنه، چارچوب و درهای خودرو)
۲۳ درصد در قطار برای ساخت بلوک موتور و فولاد کربن قابل استفاده در چرخ دنده های مقاوم در برابر سایش که از آهن و چدن تشکیل شده است.
۱۲ درصد در سیستم تعلیق با استفاده از تسمه فولادی که استحکام بالایی دارد.
سایر درصدها برای چرخ‌ها، لاستیک‌ها، مخزن سوخت و سیستم فرمان است.
 

حدود ۱۶.۷ درصد از ورق‌های فولادی تولید شده در ایران برای صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند. به غیر از این، میلگرد آلیاژی و تیرآهن هم بیشترین کاربرد را در صنعت خودروسازی دارند. فولادهای امروزی استفاده شده در این صنعت نسبت به فولادهای سنتی در گذشته، استحکام قابل مقایسه و صرفه‌جویی در وزن دارند که باعث افزایش ایمنی و بهبود مصرف سوخت خواهد شد. امروزه حتی از مواد سبک‌تر مانند: آلومینیوم و کامپوزیت‌های پلاستیکی در این صنعت استفاده می‌شود که باعث کاهش وزن بیش از ۶۰ درصد قطعات مختلف خودرو خواهد شد. استفاده از ورق آلومینیوم در ساخت خودرو جذابیت بیشتری دارد اما آلومینیوم نسبت به فولاد گران‌تر است و باید هزینه بیشتری برای این منظور کنار بگذارید. میزان استحکام منیزیوم تقریبا مشابه آلومینیوم است اما کشش نهایی، خستگی و مقاومت خمشی کمتری دارد و حتی احتمال شکست آن به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که دارد، کمتر است.

آهن آلات پرکاربردر در صنعت ساختمان ایران
بدون‌شک این را می‌دانید که ساختمان‌سازی فقط با وجود مقاطع فولادی مختلف تکمیل خواهد شد. بخش زیادی از همین آهن آلات تولید شده در سال را می‌توان به صنعت ساختمان‌سازی اختصاص داد. بدون وجود میلگرد، تیرآهن، نبشی و حتی ناودانی نمی‌توان هیچ پروژه فولادی را به اتمام رساند. ساختمان‌‌ها، انبارها، کارخانه‌ها، سوله‌ها و… را می‌توان با فولاد ساخت که باعث می‌شود این سازه‌ها علاوه بر وزن بالا، مقاومت بسیار بالایی هم داشته باشند. حدود ۲۵ درصد از فولاد تولید شده در کشور ایران به همین منظور اختصاص داده می‌شود.

میلگردهای ساده یا از نوع آجدار مهم‌ترین محصولات استفاده شده در صنعت ساختمان‌سازی هستند. به دلیل کم بودن مقاومت بتن در برابر فشارهای وارد شده به سازه از میلگرد استفاده می‌کنند تا بتواند مقاومت سازه موردنظر را افزایش دهد. علاوه بر این، از تیرآهن هم برای اتصال سازه به ستون و بسیاری از پروژه‌های پل‌سازی می‌توان استفاده کرد که باعث می‌شود پروژه موردنظر مقاومت بالایی از خود در برابر فشارهای وارد شده نشان دهد. هرفردی که در حوزه ساختمان‌سازی فعالیت داشته باشید، این را به‌خوبی می‌داند که تیرآهن بخش جداناپذیری از پروژه‌های ساختمانی است و برای ایجاد اسکلت و چهارچوب اصلی ساختمان استفاده می‌شود. به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که تیرآهن تکیه‌گاه اصلی ساختمان است که فشارهای وارد شده بر سازه را کاهش خواهد داد.

به غیر از تیرآهن و میلگرد، از نبشی و ناودانی و حتی ورق فولادی هم می‌توان به‌وفور برای این صنعت استفاده کرد. حتی پروفیل‌ها هم در ساختمان‌سازی نقش به‌سزایی دارند. برخی از پروفیل‌ها به دسته پروفیل‌های صنعتی و برخی دیگر به دسته پروفیل‌های ساختمانی تقسیم می‌شوند که معمولا نوع دوم برای این منظور استفاده خواهد شد. این محصولات در کارهای سبک ساختمانی مانند: تیرهای تکیه‌گاه سقف کاذب و چارچوب درب‌های ساختمان بیشترین کاربرد را دارند.

 

آهن آلات پرکاربرد در صنعت لوازم خانگی ایران
صنعت لوازم خانگی را هم باید در این لیست قرار داد. فولاد علاوه بر صنعت ساختمان‌سازی و خودروسازی در صنعت لوازم خانگی هم کاربردهای زیادی دارد. فولاد یک آلیاژ از آهن است و حدود ۱۵۰۰ نوع فولاد ضدزنگ با ویژگی‌های مختلف برای این منظور و این صنعت استفاده می‌شوند. به‌عنوان‌مثال: استیل ۳۰۴ از درصد کمی نیکل تشکیل شده و یک نوع فولاد مغناطیسی است که بیشترین کاربرد آن در صنعت لوازم خانگی است.

برای ساخت بسیاری از لوازم خانگی مانند: ماشین‌لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال و… می‌توان از ورق فولادی ضدزنگ یا استیل استفاده کرد. ورق استیل همیشه کاربردهای گسترده‌ای در صنعت لوازم خانگی داشته است. از فلز نیکل و کروم هم به دلیل خواص عالی در صنعت لوازم خانگی استفاده می‌شود. معمولا از این دو به منظور پوشش‌دهی قطعات لوازم خانگی برای زیبایی بیشتر استفاده خواهد شد.

به طورکلی در ساخت لوازم خانگی از آلیاژهای آهن با مقدار کم یا زیاد با توجه به نوع وسیله انتخاب شده استفاده می‌شود.

سخن پایانی

بااینکه درصد بالایی از فولادهای تولید شده در کشور برای ساختمان‌سازی درنظر گرفته می‌شوند؛ اما بااین‌حال نمی‌توان حضور آهن آلات در صنعت لوازم خانگی و حتی صنعت خودرو را نادیده گرفت. کاربرد آهن آلات به‌قدری گسترده است که فقط به یک یا دو صنعت خاص محدود نمی‌شود. از ورق فولادی، میلگردها، تیرآهن و بسیاری از مقاطع فولادی دیگر در خودروسازی، ساختمان‌سازی و بسیاری از صنایع دیگر می‌توان استفاده کرد که در این مقاله نام برده نشد. در نتیجه باید در حفظ و نگهداری آن‌ها کوشا باشیم و سعی کنیم بهترین بهره و استفاده از آهن آلات داشته باشیم.

منبع: پرشین سازه

فولادترند
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x